EKKEL SPEURT NAAR GESCHIEDENIS KLOOSTERHAAR

In de jaarlijkse amateurvoetbal bijlage van De Stentor stond een leuk artikel over Zwier Ekkel.

Naam: Zwier Ekkel (57)
Club: Kloosterhaar
Functie: Wedstrijdsecretaris
Aantal jaren lid: 47

„Een leven zonder Kloosterhaar kan ik me niet voorstellen. De club maakt deel uit van mijn leven en dat zal altijd zo blijven. Zo’n zomerstop bijvoorbeeld vind ik maar niks.
De eerste paar weekenden gaat het nog wel, maar daarna weet ik vaak niet hoe ik de tijd door moet komen. Dan ben ik blij als het weer begint en ik op zaterdagen weer naar het sportpark kan. Meestal loop ik daar rond van half acht ’s ochtends tot half acht ’s avonds. Dat is voor mij genieten. De camera om de nek en foto’s maken. Ik probeer zoveel mogelijk vast te leggen, van jeugdwedstrijdjes tot het eerste elftal. Niet voor niets dat alle 350 leden me wel kennen waarschijnlijk…

Naast dat ik nog wedstrijdsecretaris, bestuurslid en fotograaf ben, beheer ik op wedstrijddagen het Twitteraccount van de club en hou ik me bezig met het archief. Alles dat met vv Kloosterhaar te maken heeft, zoek ik op en bewaar ik. Artikelen in de Stentor en TC Tubantia, zelfs wedstrijdformulieren scan ik en verdwijnen in het archief. Dat doe ik nu al zo’n 25 jaar. Daarnaast ga ik regelmatig naar bibliotheken of naar het Historisch Centrum  Overijssel in Zwolle om te speuren naar oude krantenstukken over de club. Ook het internet struin ik helemaal af. Zo ben ik nu bijvoorbeeld druk met topscorerslijsten. In 2022 bestaan we honderd jaar en het zou toch prachtig zijn als ik dan een compleet overzicht had van de oprichting in 1922 tot nu?

Mijn mooiste herinneringen waar ik aan mijn tijd als leider het eerste elftal. In het seizoen 2011/12 werden we met trainer Snippe glansrijk kampioen van de vierde klasse. We hadden een bijzonder mooi elftal, met een aantal teruggekeerde routiniers en jonge talenten. Een superfeest was het. Van dat seizoen heb ik trouwens nog een fotoboek gemaakt.”